Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2012

Κεφαλονιά!


Έχω γεννηθεί στα Μαρκάτα  Πύλαρο Κεφαλληνίας, εκεί πρωτοείδα το φως, αυτή η εικόνα θα με συνοδεύει μέχρι το τέλος, είναι ένα μέρος όπου αγαπώ και λατρεύω.
Παρακάτω παραθέτω ντοκουμέντα της Ενετικής Δημοκρατίας όπου ανήκε και η Κεφαλληνία  κατά τον 18ο  αιώνα.
  
ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΩΝΙΤΩΝ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΑ
ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΗΣ ΒΕΝΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΩΣ.

Στους αιώνες 16-18, στο κράτος της Βενετίας όταν χανόταν καράβι ή το εμπόρευμα του (από ναυάγιο, ή πειρατεία), γινόταν δίκη, για να καθοριστούν τα γεγονότα και ζημιές.
Τα πρακτικά μερικών από αυτές τις δίκες, που λεγότανε (Prove Di Fortuna), δηλαδή αποδείξεις ατυχημάτων, περιγράφουν χαρακτηριστικά των Κεφαλλονιτών, και τα πιο κοινά επίθετα είναι: Άπληστοι, κακοποιοί, πειρατές, αρπακτικοί κλπ. Μεταξύ των ονομάτων των ιδιοκτητών και των καπετάνιων των πλοίων που είχαν ατυχήματα αναφέρονται οι: Β. Φερεντίνος από Άσο (1724), Μάρκος Χαλκιάς από Πλαγιά Ερύσσου (1741), Παναγιώτης Χαλκιάς από Πλαγιά (1741),Γρηγόρης Μαυροκέφαλος από Πλαγιά (1764), Δημ. Αντύπας από Άσο (1785), Φορτίο: 2 σακιά σύκα, ένα σακί καρύδια, ένα σακί φρέσκο ψωμί,  Μαρκαντώνιος Διβάρης από Άσο (1786), Πιέρος Ιγκλέσης από Κεφαλληνία (1787), Δημ. Κρητικός από Πλαγιά (1787)

Η ληστρικότητα των κατοίκων των παραλίων (της Κεφαλονιάς) περιγράφεται στις μαρτυρίες των ναυτικών του καραβιού του Νικόλα Ντέντια, οι οποίοι κατά την εξέτασή τους δεν αποκρύβουν τον φόβο τους για τους Κεφαλλονίτες, ιδιαίτερα αυτούς του Πόρτο Τέρρα, των οποίων   περιγράφουν με γραφικές εκφράσεις τον αιμοβόρο και   ληστρικό χαρακτήρα. Ο Ζόρζι  Μπογνάντο, σύντροφος του Ντέντια, διευκρίνισε ότι τα λεφτά που χάθηκαν στο ναυάγιο τα είχε κρύψει  μέσα στο καράβι γιατί <Φοβόταν ότι στην ξηρά στο Πόρτο Τέρρα μπορούσαν να του τα κλέψουν οι κάτοικοι του τόπου που δυστυχώς επιδίδονται σε πλιάτσικο και δεν σέβονται κανέναν>. Αυτή η μαρτυρία επιβεβαιώνεται και από εκείνες του Αλβίζε Ντέντια: <Φοβόμαστε πως οι Κεφαλλονίτες θα μας τα κλέβανε, δεδομένης την ληστρικότητας τους>, του Πιέρο Ντέντια <Μπορούσαμε να βρούμε τον μπελά μας από τους κατοίκους εκείνου του τόπου, γιατί είναι μάλλον  απάνθρωποι και ικανοί να σκοτώσουν άνθρωπο για ένα Σόλντο>, και του Σιγκαμέλο Μιλιότι: <Ξέραμε πως μερικοί Κεφαλλονίτες είναι αιμοβόροι λύκοι και κυρίως αυτοί του Πορτο Τέρρα, οι οποίοι είναι ικανοί να κατακρεουργήσουν άνθρωπο για ένα Σόλντο>.       

Από κείμενο του 17ου αιώνα: (Μπορούμε να πούμε πως είναι πραγματικά δυστυχής όποιος γεννιέται στην Κεφαλονιά που είναι φωλιά κάθε κακότητας και καταφύγιο ατιμότατος. Εδώ σίγουρα περισσότερο από άλλα μέρη βασιλεύει κάθε βίτσιο, κάθε κακή συνήθεια, κάθε κακή πράξη). 

Μαρτυρία από την δίκη για την πειρατεία εις βάρος του Δημήτρη Αντύπα, καπετάνιου από την Άσο (1785), (Μόλις πλησιάσαμε να δέσουμε την βάρκα στην παραλία βγήκανε από τους θάμνους που είναι εκεί  εννιά κακοποιοί, οπλισμένοι μέχρι τα δόντια, δυο μπήκανε στο καράβι και οι άλλοι μείνανε στα καΐκια και μαρτυρία του Αναστάση Κοκόλη, ναυτικού στο καράβι του Αντύπα: Οι ίδιοι κακοποιοί πριν μέρες είχανε σκοτώσει δυο-τρία άτομα από την Πλαγιά.  (Villa Plogia).

Ο Σαβέριο Σκροφάνι, τυχοδιώκτης από την Σικελία, (1799)    λέγει πως οι Κεφαλλονίτες φημίζονται σαν άριστοι ναυτικοί, αλλά: (Η μεγάλη τους ροπή για μετανάστευση δεν μπορεί παρά να προέρχεται και από την απληστία τους, την οποίαν έχουν αναπτ΄θξει σε σημείο που να θεωρούνται ότι είναι από τους καλύτερους πειρατές εάν αυτά που λέγονται είναι σωστά, οι Κεφαλλονίτες είναι από όλους τους λαούς της Μεσογείου οι μόνοι ικανοί για παρακινδυνευμένα κατορθώματα. Η Ρωσία τους χρησιμοποιούσε πολύ εναντίων   των Τούρκων.      

Ο Ρώσος Φεντόρ Ορλώφ, που ξεσήκωσε με τον Ρωσικό στόλο την αποτυχημένη επανάσταση στην Πελοπόννησο (περίπου 1700) στην οποία μετείχαν πολλοί Κεφαλλονίτες, έλεγε   ότι  η αποτυχία ήταν εν μέρει αποτέλεσμα της έλλειψης πειθαρχίας και της ροπής τους για πλιάτσικο και ότι (Είχε κατηγορηματικά αρνηθεί τις υπηρεσίες των διαβόητων αδελφών Μεταξά λέγοντας ότι ο στόλος είχε ανάγκη από ανθρώπους με αίσθημα τιμής και όχι από πειρατές.
 Μετάφραση, «Νίκος Αλεξανδράτος» η περίληψη ορισμένων άρθρων του G Zaché, Provi di Fortuna, Fonti inedite per studio dei Rischi della Navigazine Mercantile (XVI-XVIII secolo).
Il caso di Cefalonia” Studi Veneziani 
Μια δική μου απορία:
Αν ψάξει κανείς  να βρει την αιτία του  αιματοκυλίσματος  στον  εμφύλιο στην Κεφαλονιά, μπορεί να συμπεράνει ότι ακόμα υπάρχει το ίδιο DNA;
Γαβριήλ Πανγιωσούλης    

12 σχόλια:

Dennis Kontarinis είπε...

Έχουμε το κουσούρι του κουρλού εμείς οι Κεφαλονίτες, φίλε Γαβρίλη, τώρα θα μας πούνε ληστές, πειρατές, δολοφόνους και πολλά άλλα. Το έχει το αίμα μας να τραβάει. Όμως αν ψάξουν θα βρουν και κάτι ονόματα φανάρια πολιτισμού, γραμμάτων, τεχνών και επιστημών. Αυτοί είμαστε.

Μηθυμναίος είπε...

Τρομερά και πρωτάκουστα όσα γράφεις, φίλε! Απίστευτα, αλλά αφού λες ότι είναι «ντοκουμέντα», δεν ξέρω τι να πω…

Εγώ αυτό που ήξερα διά του σατυρικού ποιητή Αυγουστάτου, ήταν τούτο:
«Κι αν βρίσκονται στα πέρατα του κόσμου σκορπισμένοι, είναι που σκιάζεται ο Θεός να ζούνε μαζωμένοι…»

Να υπονοούσε κάτι;…

pylaros είπε...

Φίλε Ντένη,
Αυτά τα χαρτιά τα είχα καιρό στην κατοχή μου, αλλά απόφευγα να τα δημοσιεύσω, όμως ότι και να λένε μας παρουσιάζουν πια εντύπωση είχαν οι κατακτητές Βενετσιάνοι για τους Κεφαλονίτες.

Ναι έχουμε πολλά καλά, πολλές παγκόσμιες φυσιογνωμίες επιφανών ανθρώπων, όμως όταν ζήσαμε (έζησα) τον εμφύλιο που μια μέρΑ ένας συγχωριανός μου με την παρέα του έπνιξε στραγκάλισε 8 άτομα από το χωριό Δαυγάτα μόνο κι επειδή ήταν αριστεροί (έτσι λέγανε) 1947
Δεν με εκπλητη τίποτα, ε! τι άλλο να πω!
Ευχαριστώ,

Χαιρετώ

Γαβριήλ

pylaros είπε...

Φίλε μου Στράτο,

Αυτά τα παλαιά 'μαντάτα,' τα είχα από την δεκαετία του 90.

Είναι από τα αρχεία της Βενετίας, όμως δεν ήθελα να τα δημοσιεύσω για διάφορους λόγους.

¨οπως κι αυτά του εμφυλίου που περάσαμε κάποτε θα δημοσιευτούν με ολικώς με ιστορική Δομή.

Αυτό του Σατυρικού Ποιητή Αυγουστάτου δεν το ήξερα,
Λες να είναι αλήθεια;

Ευχαριστώ

χαιρετιμούς

Γαβριήλ

Ρισσιάνα είπε...

Οι εξ Ανατολής μας ανεβοκατεβάζουν
ακόμη και σήμερα όλους τους Έλληνες γκιαούρηδες, οι δυτικοί τους Κεφαλονίτες καθάρματα, κλεφτες, απατεώνες, λωποδύτες κι ένα σωρό που όπως λές έβγαλες απ τα κιτάπια σου. Οι σημερινοί Ευρωπαίοι μας κόλλησαν στάμπα "τεμπέληδες". Τι περιμένει κανείς απο κατακτητές ν ακούσει αγαπητέ Γαβρίλη; Μήπως οι Ενετοί ήταν καλύτεροι; Η μήπως πρέπει οι Κεφαλονίτες ν αρχίσουμε να ψαχνόμαστε πόσο πιό κακοί από τους
άλλους είμαστε; Πάντως πολύ θα μ
ενδιέφερε να μάθω γιατί ανέβασες
αυτό το άρθρο στο διαδύκτιο, αφού
κι εσύ Κεφαλονίτης είσαι.

pylaros είπε...

Αγαπητή μου Ρισσιάνα,
Το δημοσίευμα αυτό δεν τρέφει καμία υστεροβουλία, ούτε προσπαθεί να χαρακτηρίσει τους σημερινούς κατοίκους, αλλα αυτα που γράφει είναι γραμμένα στα αρχεία της τότε Γαληνοτάτης Δημοκρατίας, Δεν είναι δική μου εφεύρεση, ούτε νομίζω ότι έχουν μια κάποια αξία για να αποκαλέσουμε τους σημερινούς Κεφαλονίτες με τέτοια κοσμητικά επίθετα που τους αποκαλούσαν οι Βενετσιάνοι.

Όπως έχω κι άλλα αντίγραφα αρχαία της Κεφαλονιάς για σπουδαίους ανθρώπους της τότε εποχής, που δόξασαν το όνομα της Κεφαλληνίας και των κατοίκων της, επίσης και ιστορία των χωρίων της Πυλάρου κλπ...
νομίζω ότι η αναδημοσίευσης τεμαχίων των πως μας έβλεπαν οι τότε κατακτητές των 400- 500 ετών είναι ενδιαφέρουσα, διότι όπως και να το κάνουμε είναι πράγματα που συνέβησαν.
Ναι, μάλιστα τη Κεφαλονιά και ειδικά την Πύλαρο την λατρεύω και όπωε ξέρεις πάω κάθε χρόνο, όμως όταν ψάχνω στο χρονοντούλαπο της ιστορίας και βρίσκω τα υπερ και τα κατά για το νησί μας και τα ξέρω μόνο εγώ είναι σα να μην υπάρχουν,
Επίσης αυτό που ψάχνω κι ακόμα δεν μπορώ να βρω είναι από που προέρχεται το όνομα Πυλαρος, αφού το ίδιο επώνυμο(Πυλαρινός) υπάρχει στην Σπάρτη κλπ μέρη της Πελοποννήσου,

Πάντα με την αγάπη μου κι εκτίμησή μου

ευχαριστώ

Γαβριήλ


Μαριάνθη είπε...

Μάλιστα!!! Πολύ ενδιαφέροντα και ξεχωριστά.
Να είσαι καλά πάντα με την εκτίμησή μου.

Αστοριανή είπε...

!!!!!!!!!!!!!!

..όμως, έπραξες σωστά!

Καλή σου νύχτα

Υιώτα

Χαρά Θ. είπε...

Θεωρώ οτι οι εκάστοτε κατακτητές χαρακτήριζαν υποτιμητικά τους υπόδουλους ούτως ώστε να δικαιολογήσουν τα αίτια της δικής τους πράξης.
Οι Κεφαλλονίτες δεν είναι λιγότερο ή περισσότεροκάτι, απο ο,τι οι υπόλοιποι Ελληνες και σίγουρα αυτά δε τους χαρακτηρίζουν αποκλειστικά και συλλήβδην.
Ούτε η αναπαραγωγή τους πάλι τους προσδίδει καμία μεγαλύτερη βαρύτητα. Οπως λέει κι ο αγαπητός Γαβρίλης,αυτά καταγράφηκαν απο άλλους αλλά στην πορεία θεωρώ οτι το δαιμόνιο των Κεφαλληνων απεδείχθη περιτρανα σ όλες τις εκφάνσεις της ντόπιας και μη ζωής και θα πρέπει να περηφανεύεστε οτι εκτός απο κουρλαμάρα έχετε φωτεινά παραδείγματα παντού και παραμένετε περήφανοι κι ασυμβίβαστοι!
Με αγάπη
Χαρά (η γειτόνισσα)

pylaros είπε...

Ευχαριστώ για την επίσκεψή σου αγαπητή μου Μαριάνθη,

Όσο ψάχνω τόσο βρίσκω.

χαιρετισμούς
Γαβριήλ

pylaros είπε...

Welcome back,

Άλλοι τα γράψανε, εγώ απλώς τα μετέφερα,

Ευχαριστώ αγαπητή μου Υιώτα.


χαιρετισμούς,

Γαβριήλ

pylaros είπε...

Καλημέρα αγαπητή μου Χαρά, (γειτόνισσα)

Έχω στην κατοχή μου πολλά κείμενα επτανησίων αγωνιστών ή ιστορικά κείμενα, τα οποία σπανίως μεταφέρω-αντιγράφω στην ιστοσελίδα μου, διότι δεν είναι καθεαυτό δικά μου, δηλαδή δεν αντιπροσωπεύουν εμένα αλλά αυτους που τα έγραψαν, π.χ.

Η μελέτη του Ζακυνθίου Ιστοριοδίφου Κώστα Καιροφύλα, "Η Ζάκυνθος και η Ελληνική επανάσταση" ήτις εξεδόθει το 1938 υπό της "Εταιρίας προς ενίσχυσην των επτανησιακών μελετών" εξαντλεί το θέμα και παρουσιάζει εκτενώς τα πρόσωπα τα οποία ηγωνίσθησαν...

Δυστυχώς δια την Κεφαλληνίαν, ελάχιστα είναι γνωσταί αι υπηρεσίαι της εις τον αγώνα, διότι παρά την πάροδον αιώνος και πλέον δεν ευρέθη μελετητής να συλλέξη το σχετικόν υλικόν...

Συγγραφέας Α.Γ. Σουρής

Θα τελειώσω με τον τελευταίο στίχο του ναυτικού ποιητή εκ Κεφαλληνιάς Αλέκο Μοντεσάτο.

Μα το ασήμαντο χαμπέρι,
τώρα κάπως ενδιαφέρει
μια και τα τομάρια εκείνα,
δεν πεθάνανε από την πείνα
μα όπως λέει το πρακτικόν
πούβγε από τη νεκροψία
ψόφησαν από άλλη αιτία.
Στέρησις ναρκωτικών.

Ευχαριστώ,

Με αγάπη

Γαβριήλ